دایادایموند: شکوه و جلال یک الماس غیرقابل انکار است و قلب‌ها و ذهن‌ها را مجذوب خود می‌کند. با این حال، روند پیچیده تعیین قیمت الماس برای بسیاری از افراد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اگر شما نیز از دسته این افراد بوده و درصدد یافتن پاسخی به سوال اینکه قیمت الماس چگونه مشخص می‌شود؟ هستید، در ادامه با ما همراه باشید؛ چرا که فاکتورهای اصلی تعیین قیمت یک الماس را خدمتتان بیان نمودیم.

۴ فاکتور اصلی تعیین قیمت الماس

۴ فاکتور اصلی تعیین قیمت الماس

الماس‌ها که طی میلیاردها سال تحت گرما و فشار شدید در اعماق گوشته زمین ساخته شده‌اند، نقطه اوج یک فرآیند طبیعی خارق‌العاده هستند. نادر بودن و منحصربه‌فرد بودن این سنگ‌ها نیز به همین دلیل بوده و زمینه را برای ارزشمند شمردن آن‌ها و روند ارزش‌گذاری پیچیده‌شان فراهم می‌کند.

صنعتگران در فرایند پیچیده قیمت گذاری الماس، به ۴C آن (قیراط، برش، رنگ و شفافیت) توجه می‌کنند. این ۴C، پایه و اساس ارزیابی یک الماس را تشکیل داده و هر کدام تأثیر زیادی بر روی قیمت آن می‌گذارند. در ادامه شما را با فاکتورهای تعیین قیمت الماس آشنا ساخته و مرجع اصلی قیمت گذاری الماس را خدمتتان معرفی خواهیم کرد.

قیراط، عامل مهم در تعیین قیمت الماس

قیراط (Carat) یا همان وزن الماس، عامل مهم (یا به نوعی مهم‌ترین عامل) در تعیین قیمت الماس است. برای مثال هر چه الماس وزن بیشتری داشته باشد، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

صنعتگران برای تعیین قیمت یک الماس همواره توجه ویژه‌ای به وزن الماس دارند؛ با این حال، ذکر این نکته ضروری است که قیراط به تنهایی ارزش الماس را تعیین نمی‌کند. قیراط تنها یک مورد از موارد مورد توجه در قیمت گذاری الماس است.

تعیین قیمت الماس

تراش الماس

عامل دیگری که همواره در قیمت‌گذاری الماس دخیل است، تراش (Cut) نام دارد. تراش یک الماس اغلب به عنوان عاملی مهم در تعیین ارزش آن شناخته می‌شود.

تراشی که به صورت ماهرانه روی الماس انجام می‌شود، زیبایی ذاتی الماس را آشکار می‌کند. متخصصان گوهرشناسی با دقت نحوه تراش را برگزیده، تقارن، تناسب و چیدمان وجه‌های آن را برای اطمینان از عملکرد بهینه نور بررسی می‌کنند.

انواع مختلفی از تراش الماس وجود دارد که هر یک، به نوعی در قیمت الماس تاثیر گذاری هستند. برای آشنایی با انواع تراش الماس، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

انواع تراش الماس کدامند؟

شفافیت، از عوامل تاثیر گذار روی قیمت الماس

شفافیت الماس (Diamond Clarity) یا همان درجه خلوص، از دیگر عواملی است که بر روی قیمت الماس تاثیر می‌گذارد. وقتی از شفافیت یک الماس سخن می‌گوییم، منظورمان عدم وجود خراش و صدمه روی سطح خارجی و لکه‌ها و عیوب داخلی آن است.

عیوب داخلی الماس شامل حباب‌ها و ترک‌هایی است که در داخل الماس وجود دارد. عیوب خارجی نیز خراشیدگی‌های روی الماس، حفره و یا شکستگی‌های موجود روی آن را شامل می‌شود.

الماس‌هایی که شفافیت بالایی دارند (بدون هیچ عیبی هستند)، به دلیل کمیابی و خلوص‌شان، قیمت بالاتری دارند.

رنگ الماس (Color)

با وجود اینکه الماس بی‌رنگ یکی از برترین الماس‌های موجود در سطح زمین است، وجود رنگ در برخی از الماس‌ها آن‌ها را کمیاب کرده و در قیمت‌گذاری آن‌ها نیز تاثیر مثبتی می‌گذارد.

موسسه گوهرشناسی آمریکا (GIA) یک مقیاس استاندارد درجه بندی رنگ را از D (بدون رنگ) تا Z (زرد یا قهوه‌ای روشن) تعیین کرده. هر چه یک الماس، به بی رنگ بودن کامل نزدیک‌تر باشد، کمیاب‌تر و با ارزش‌تر می شود.

الماس‌های رنگی نیز مانند صورتی، آبی یا قرمز، ارزش خود را از کمیابی استثنایی و جذابیت خیره کننده‌ای که دارند، به دست می‌آورند.

عوامل موثر در تعیین قیمت الماس

عوامل دیگری که روی قیمت الماس تاثیر می‌گذارند

الماس یک سنگ گرانبها و در عین حال کمیاب است که فرایند قیمت‌گذاری پیچیده‌ای داد. در بخش بالا ۴ عامل که با توجه به آنان قیمت الماس تعیین می‌شود را خدمتتان معرفی کردیم.

علاوه بر این موارد ذکر شده، چندین مورد نیز وجود دارد که در حین قیمت گذاری روی الماس، مورد توجه قرار می‌گیرند. در ادامه می‎توانید با این موارد نیز آشنا شوید.

بازار الماس تحت تأثیر شرایط اقتصادی، ترجیحات مصرف کنندگان و عوامل فرهنگی در معرض نوسانات قرار دارد. در زمان تقاضای بالا، قیمت الماس به شدت افزایش می‌یابد، در حالی که کاهش تقاضا می‌تواند منجر به کاهش قیمت الماس شود.

این مورد بر روی فرایند قیمت‌گذاری الماس‌هایی که تازه کشف می‌شوند، تاثیر می‌گذارد. ممکن است در چند سال قبل الماسی مشابه با الماس کشف شده با قیمت بسیار بالا در بازار عرضه شده باشد. اگر تقاضا در بازار کم باشد، قیمت الماس با همان ویژگی‌های مشابه بسیار پایین‌تر خواهد بود.

منشاء جغرافیایی یک الماس می تواند تأثیر قابل توجهی بر قیمت آن داشته باشد. الماس‌هایی که از مناطق یا معادن خاصی به دست می‌آیند، ممکن است به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد یا کمیابی استثنایی، قیمت بالاتری داشته باشند.

به عنوان مثال، الماس‌های معدن آرگیل در استرالیا به دلیل رنگ صورتی یا قرمز که دارند، در مقایسه با سایر الماس‌ها، با قیمت بالاتری ارزش‌گذاری می‌شوند.

از دیگر مواردی که بر روی قیمت یک الماس تاثیر می‌گذارد، داشتن گواهینامه یا شناسنامه GIA است.

گواهی نامه الماس توسط موسسات معتبر گوهرشناسی مانند GIA یا انجمن گوهرشناسی آمریکا (AGS) ارائه شده و به عنوان سندی برای اصالت و کیفیت الماس عمل می‌کند. الماس‌هایی که گواهینامه دارند، قیمت‌شان بالاتر است.

سرمایه گذاری روی طلا یا الماس؟ کدام یک بهتر است؟

آشنایی با الماس و طلا و ویژگی‌ها آن‌ها

راپاپورت، مرجع اصلی و جهانی قیمت‌گذاری الماس

گروه راپاپورت که در سال ۱۹۷۶ تأسیس شده، یک شبکه بین‌المللی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ارزش افزوده است که از بازارهای الماس و جواهرات کارآمد پشتیبانی می‌کند.

در دنیای پیچیده قیمت گذاری الماس، فهرست قیمت Rapaport به عنوان یک راهنما عمل کرده و پایه‌ای استاندارد برای این صنعت فراهم می‌کند.

فهرست قیمت گذاری الماس که به صورت هفتگی منتشر می‌شود، دستورالعمل‌های قیمت گذاری را برای انواع اشکال، اندازه‌ها، رنگ‌ها و درجه خلوص الماس ارائه می‌دهد و به عنوان مرجع تجار، عمده فروشان و خرده فروشان الماس عمل می‌کند.

راپاپورت چگونه قیمت الماس را تعیین می‌کند؟

در پاسخ به این سوال، باید خدمتتان بیان کنیم که راپاپورت الماس‌ها را بر اساس سه فاکتور اصلی، قیراط، شفافیت و رنگ فهرست می‌کند.

  1. لیست قیمت الماس که هر هفته توسط راپاپورت منتشر می‌شود، الماس‌ها را بر اساس وزنشان در جدول‌هایی جداگانه دسته‌بندی می‌کند.
  2. در این جداول، ردیف‌ها نشان دهنده درجه رنگ (از D تا M) و ستون‌ها نشان دهنده درجه شفافیت الماس هستند.
  3. سپس شما باید عددی که الماس از نظر رنگ و شفافیت نشان می‌دهد را در 100 و سپس قیراط الماس ضرب کنید.
  4. سپس عدد به دست آمده، قیمت دلاری الماس را نشان می‌دهد.

سپس بر اساس موقعیت هر الماس در این جدول، قیمتی به دلار برای هر قیراط الماس مشخص می‌شود. به عبارت دیگر، لیست راپاپورت با در نظر گرفتن وزن، تمیزی و رنگ، یک منبع کار آمد برای قیمت گذاری الماس در جهان است.

شایان ذکر است که بر اساس این لیست می‌توانید قیمت الماس را خودتان نیز تعیین کنید. برای دریافت لیست قیمت راپاپورت کافیست به rapaport مراجعه کرده و اقدام به ثبت نام و خرید اشتراک در این سایت نمایید. لیست قیمت راپاپورت به صورت هفتگی با یک ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.

به انتهای مطلب چگونگی تعیین قیمت الماس رسیدیم. همانطور که مشاهده کردید، الماس‌ها با توجه به چند فاکتور اصلی قیمت‌گذاری می‌شوند. راپاپورت به عنوان مرجع اصلی قیمت گذاری الماس شناخته شده و شما با مراجعه به لیست قیمت ارائه شده توسط این مرجع، می‌توانید قیمت هر قیراط الماس را خودتان محاسبه کنید.

منابع: davidsdiamondsmygemmadiamondsquoradoverjewelry

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *