دایادایموند: الماس یکی از گرانبهاترین سنگ‌های موجود بر روی کره زمین است که برای مقاصد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. الماس به خاطر ترکیبات و آرایش اتمی که دارد، سخت‌ترین ماده طبیعی روی زمین نیز شناخته می‌شود و مقاومت زیادی دارد. اما آیا می‌دانید که کانی الماس چیست؟ اصلا این کانی چگونه تشکیل می‌شود؟ الماس چه کاربردهایی دارد؟ اگر به دنبال یافتن یافتن پاسخ این سوالات هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

سنگ الماس چیست؟

سنگ الماس چیست؟

الماس یکی از کریستال‌های شفافی است که از کربن خالص تشکیل شده. این سنگ که امروزه به عنوان یکی از گرانبهاترین سنگ‌های روی زمین شناخته می‌شود، بالاترین سختی و رسانایی حرارتی را نسبت به سایر مواد طبیعی دارد. همین مورد نیز باعث شده که در صنعت‌هایی مانند ابزارهای برش و پرداخت مورد استفاده قرار گیرد.

الماس یکی از باورنکردنی‌ترین و منحصربه‌فردترین هدایای طبیعت است. مانند دانه‌های برف، هر الماس یک الگوی طبیعی دارد که داستان متفاوتی را بیان می‌کند. هر سنگ الماس منحصر به فرد بوده و هیچ یک از آن‌ها شبیه هم نیستند.

تاریخچه الماس:

اگر بخواهیم قدمت الماس را روی زمین تخمین بزنیم، باید بگوییم که قدمت قدیمی‌ترین سنگ‌های الماس به ۱ تا ۳.۵ میلیارد سال قبل باز می‌گردد. طبق گفته کاوشگران، بسیاری از آن‌ها در اعماق بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ کیلومتری (۹۳ و ۱۵۵ مایلی) در گوشته زمین شکل گرفته و امروزه به عنوان ارزشمندترین سنگ‌های کشف شده، شناخته می‌شوند.

الماس تاریخ طولانی و جذابی دارد که به دوران باستان باز می‌گردد. اولین الماس‌ها در هند در قرن چهارم قبل از میلاد یافت شده‌اند. الماس‌ها به دلیل زیبایی، کمیاب بودن و سختی‌شان بسیار ارزشمند هستند.

جالب است بدانید که در قرون وسطی، الماس به طور فزاینده‌ای در اروپا محبوب شده بود. حتی در طول قرون وسطی این سنگ‌ها در جاده ابریشم معامله شده‌اند. کشف معادن جدید الماس در برزیل در قرن هجدهم، عرضه الماس را افزایش داده و همین مورد باعث شده که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گیرد.

در اوایل قرن بیستم، شرکت De Beers شروع به کنترل بازار جهانی الماس کرد و ایده اینکه الماس نماد عشق و تعهد است را مطرح نمود. به کمک این کمپین بازاریابی الماس‌ها تبدیل به محبوب‌ترین سنگ‌های قیمتی در جهان شدند.

انواع الماس‌ها کدامند؟

الماس یک شگفتی طبیعی است که قرن‌ها مردم را مجذوب خود کرده. ویژگی‌هایی مثل: زیبایی، کمیاب بودن و سختی این سنگ را به نماد عشق، تعهد و تجمل تبدیل کرده‌اند. امروزه الماس‌ها بیش از هر زمان دیگری محبوب شده‌اند و همچنان به عنوان یک کالای با ارزش در بازار جهانی شناخته می‌شوند.

جالب است بدانید که این سنگ‌ها در رنگ‌های مختلفی یافت می‌شوند. رنگ‌هایی مثل: رنگ زرد، قهوه‌ای، آبی، سبز، قرمز، صورتی و مشکی، نارنجی، بنفش، خاکستری و شامپاینی. تفاوت رنگ‌های الماس با یکدیگر هم به دلیل تغییرات رخ داده در اتم‌های کربن است.

الماس‌های بی رنگ از کمیاب‌ترین و باارزش‌ترین الماس‌ها هستند. این سنگ‌ها به دلیل شفافیت و بی رنگ بودنشان مورد توجه قرار می‌گیرند. الماس‌های رنگی کمتر از الماس‌های بی‌رنگ رایج هستند، اما همچنان ارزش بسیار بالایی دارند. رنگ الماس‌ها می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله وجود نیتروژن، بور یا سایر ناخالصی‌ها باشد.

رنگ الماس می‌تواند به طور قابل توجهی بر قیمت آن تأثیر بگذارد. الماس‌های بی‌رنگ گران‌ترین نوع الماس‌ها هستند و پس از آن الماس‌های آبی، صورتی و قرمز قرار دارند. الماس‌های زرد، قهوه‌ای و سیاه ارزان‌ترین نوع الماس به شمار می‌روند.

الماس چه انواعی دارد؟ کدام نوع برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

معرفی انواع الماس
کانی الماس

کانی الماس چگونه تشکیل می‌شود؟

الماس‌ها ساختار شبکه کریستالی مکعبی منحصر به فردی دارند. هر اتم کربن در یک الماس به چهار اتم دیگر متصل بوده و همین مورد آن را به سخت‌ترین ماده طبیعی شناخته شده تبدیل می‌کند. این سنگ‌ها هدایت حرارتی بالایی دارند، در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند و شفافیت فوق‌العاده بالایی نیز دارند.

الماس‌ها می‌توانند با چهار روش کاملا متفاوت تشکیل شوند؛ با این حال تنها یکی از این فرآیندهای تشکیل، تقریباً شامل تمام الماس‌هایی است که امروزه آن‌ها را می‌بینیم. راه‌های تشکیل الماس به دو قسمت طبیعی و آزمایشگاهی تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی هر یک پرداخته‌ایم.

الماس‌ها بیش از ۳ میلیارد سال پیش در اعماق پوسته زمین و تحت شرایط گرما و فشار شدید در پی متبلور شدن اتم‌های کربن، تشکیل شده‌اند. در ادامه می‌توانید با راه‌های تشکیل الماس به صورت طبیعی آشنا شوید:

  • در اعماق زمین

کربن در عمق بیش از ۱۲۰ کیلومتری زمین، به موجب گرمای شدید بین ۹۰۰ درجه سانتیگراد تا ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد و فشار ۴۵ کیلوبار و بالاتر و در طی میلیون‌ها و اغلب میلیاردها سال متبلور شده و الماس را تشکیل می‌دهد.

اما الماس از این عمق استخراج نمی‌شود، بلکه اتفاقاتی در اعماق زمین باعث می‌شوند بخشی از گوشته ذوب و سپس به سرعت به سطح زمین فوران کنند. الماس‌ها در این فرآیند از اعماق زمین به سطح آن منتقل می‌شوند.

با سرد شدن ماگما، این مواد سخت شده و سنگی به نام کیمبرلیت به وجود می‌آید. جالب است بدانید که کیمبرلیت مهم‌ترین منبع الماس است که تقریباً تمام الماس‌های طبیعی را تشکیل می‌دهد.

  • حرکت صفحه تکتونیکی

برخی از الماس‌ها که در سنگ‌های دگرگونی با فشار فوق‌العاده بالا (UHP) در قزاقستان، چین و نروژ یافت شده‌اند، در پی حرکت صفحات تکتونیکی در طی فرآیندهای ساخت کوه تشکیل شده‌اند.

یکی دیگر از فرآیندهای تکتونیکی، فرورانش است و زمانی اتفاق می‌افتد که یک صفحه تکتونیکی در زیر صفحه دیگر حرکت می‌کند. این صفحه به دلیل گرانش مجبور می‌شود در گوشته فرو برود. کربن آلی در طی این فرآیند، به گوشته بازیافت شده و سپس باعث به وجود آمدن الماس می‌شود.

  • برخورد شهاب سنگ

یکی دیگر از راه‌های تشکیل الماس به صورت طبیعی، برخورد شهاب سنگ به زمین است. زمین در تمام طول عمر خود مورد اصابت شهاب سنگ‌ها قرار گرفته. طبق تحقیقات، هنگام برخورد شهاب سنگی بزرگ، دما و فشار شدیدی ایجاد می‌شود که محیط مناسبی برای تشکیل الماس است.

گفتنی است که الماس‌هایی که در اطراف مکان‌های برخورد شهاب‌سنگ یافت می‌شوند، به عنوان مثال: دهانه Popigai در سیبری، کوچک و بی‌کیفیت هستند.

جالب است بدانید که قرن‌هاست الماس یکی از ارزشمندترین سنگ‌های موجود در جهان بوده و است. با پیشرفت علم و تکنولوژی بخصوص فیزیک و شیمی، مهندسان دریافتند که می‌توانند الماس را به صورت غیر طبیعی (آزمایشگاهی) بسازند.

الماس‌های آزمایشگاهی یا LGD که گاهی اوقات به عنوان الماس مصنوعی شناخته می‌شوند، از همان ترکیب شیمیایی و همان ساختار کریستالی اولیه یک الماس طبیعی در آزمایشگاه‌ها ساخته می‌شوند. از آنجایی که الماس‌های آزمایشگاهی به صورت دسته‌ای و انبوه تولید می‌شوند، ارزش پایدار الماس‌های طبیعی را ندارند.

مراحل طبیعی و اصلی‌ترین راه تشکیل الماس

همانطور که در بخش بالا نیز بیان کردیم، الماس‌ها تحت گرما و فشار  شدید در اعماق گوشته زمین، در عمق ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتری (۹۳ تا ۱۲۴ مایلی) تشکیل می‌شوند. روند دقیق تشکیل الماس هنوز به طور کامل شناخته نشده، اما اعتقاد بر این است که مراحل تشکیل الماس به شرح زیر باشد:

  • تشکیل ماگمای غنی از کربن:

اتم‌های کربن در گوشته زمین به وفور یافت می‌شوند و می‌توانند با عناصر دیگر ترکیب شوند و مایعات غنی از کربن یا ماگما را تشکیل دهند. این مایعات یا ماگماها معمولاً در عمق ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتری (۹۳ تا ۱۲۴ مایل) یافت می‌شوند.

  • صعود سریع ماگما:

سیالات یا ماگماهای غنی از کربن به دلیل شناوری سیالات می‌توانند به سرعت در گوشته زمین بالا بروند. این بالا آمدن همراه است با افزایش فشار و دما.

  • تبدیل به الماس:

در اعماق ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلومتری (۷۵ تا ۹۳ مایل)، اتم‌های کربن موجود در سیالات یا ماگماها تحت فشارهای بین ۴۵ تا ۶۰ کیلوبار (۷۱۰۰۰ تا ۹۶۰۰۰ psi) و دما قرار می‌گیرند. این شرایط شدید باعث می‌شود اتم‌های کربن خود را دوباره در ساختار شبکه بلوری الماس مرتب کنند.

  • انتقال به سطح:

با ادامه فرایندهای حرکتی پوسته زمین، مایعات یا ماگماهای الماس دار، در نهایت به پوسته زمین می‌رسند و با فوران‌های آتشفشانی به سطح زمین می‌آیند. الماس‌ها در سنگ‌های آتشفشانی که به لوله‌های کیمبرلیت معروف هستند، به سطح منتقل می‌شوند.

  • هوازدگی و فرسایش:

هنگامی که سنگ‌های آتشفشانی به سطح زمین می‌رسند، در معرض هوازدگی و فرسایش قرار می‌گیرند. این فرآیند به تدریج الماس‌ها را در معرض دید قرار می‌دهد.

تشکیل الماس فرآیندی کند و پیچیده است که می‌تواند میلیون‌ها یا حتی میلیاردها سال طول بکشد. شرایط دقیق تشکیل الماس هنوز توسط زمین شناسان در حال بررسی است.

معروف‌ترین معادن الماس در جهان

معروف‌ترین معادن الماس در جهان کدامند؟

از دهه ۱۸۷۰، بخش قابل توجهی از الماس‌های با کیفیت از آفریقا استخراج شده. در دهه‌های اخیر، حتی با وجود اینکه بسیاری از کشورها به عنوان تولیدکنندگان برتر ظاهر شده‌اند، هسته اصلی الماس‌های طبیعی باکیفیت در آفریقا باقی مانده است.

الماس در بیش از ۳۵ کشور یافت می‌شود. روسیه و بوتسوانا به عنوان بازیگران برتر در تولید الماس باکیفیت شناخته می‌شوند. از سوی دیگر استرالیا بسیاری از الماس‌های باکیفیت صنعتی را تولید می‌کند. به طور مشابه، الماس در ایالات متحده، سیبری، برزیل، چین، کانادا و غیره نیز یافت می‌شود.

در ادامه می‌توانید با معروف‌ترین معادن الماس در جهان آشنا شوید:

  • آیخال (ایخال)
  • جوانگ
  • اوداچنی
  • نیوربا
  • اوراپا
  • Ekati
  • معدن Venetia
  • لومونوسوف
  • میر
  • مورووا
  • آرگیل
  • لتسنگ

جالب است بدانید که روسیه و بوتسوانا بزرگترین ذخایر الماس جهان را در اختیار دارند

کاربردهای الماس

کاربردهای الماس:

از آنجایی که الماس یکی از ارزشمندترین سنگ‌ها در جهان است و ویژگی‌های زیادی دارد، در صنایع مختلفی از آن استفاده می‌شود. متداول‌ترین استفاده از الماس، استفاده از آن در جواهرات است.

الماس‌ها به دلیل زیبایی، درخشش و دوام ارزشمند هستند و در ساخت حلقه‌های نامزدی، گردنبند، گوشواره و سایر جواهرات استفاده می‌شوند.

الماس‌ها به دلیل سختی و رسانایی حرارتی استثنایی که دارند، ارزش بالایی در کاربردهای صنعتی پیدا کرده‌اند. به عنوان مثال: در صنایع ساختمانی و معدنی، الماس اغلب در مته‌ها و تیغه‌های اره برای برش مواد سخت استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که الماس در ساخت بلبرینگ‌های دستگاه‌های صنعتی حساس نیز کاربرد دارد. در صنعت پزشکی، الماس در سیستم‌های لیزری برای جراحی و برای عمل‌های زیبایی مانند درم ابریژن استفاده می‌شود. علاوه بر این، الماس در تولید قطعات نوری با کیفیت بالا، مانند لنزها و پنجره‌های لیزرهای پرقدرت و در دستگاه‌های تشخیص تشعشع نیز کاربرد دارد.

بازار الماس:

الماس یکی از ارزشمندترین دارایی‌‌هایی است که بازار پر ثباتی دارد. از دیرباز افراد ثروتمند برای حفظ ارزش سرمایه خود الماس را خریداری و نگهداری می‌کردند.

الماس در چند سال اخیر، عملکرد بسیار خوبی در بلند مدت داشته. به عنوان مثال، ارزش الماس در طول زمان به طور پیوسته افزایش یافته و ثبات خیلی خوبی هم در زمان تورم و رکود اقتصادی از خود نشان داده است.

اما همانگونه که می‌دانید، نگهداری الماس و یا دیگر سنگ‌های گران‌قیمت ریسک‌ها و خطرات بسیار زیادی دارد. در جهت حل این مشکل می‌توانید ارزهای دیجیتالی که پشتوانه الماس دارند، را خریداری و آن‌ها را در کیف پول خود نگه دارید.

اگر شما نیز به دنبال یک سرمایه‌گذاری امن و مطمئن هستید تا ارزش دارایی خود را در طولانی مدت حفظ کنید، توکن‌های الماس DAYA می‌توانند بهترین انتخاب باشند.

توکن‌های دایا (DAYA) توکن‌هایی با پشتوانه دلار و الماس هستند. قیمت این توکن‌ها بر اساس قیمت جهانی الماس تعیین شده و ثبات زیادی دارند. شما به راحتی می‌توانید از طریق لینک‌های زیر، برای خرید توکن دایا اقدام نمایید. اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر دارید، کافی است با مشاوران زبده ما تماس بگیرید تا به صورت کامل راهنمایی‌تان کنند.

خرید توکن دایادایموند (DAYA) دریافت مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر

چگونه از الماس نگهداری کنیم؟

الماس از دسته مواد معدنی گران قیمت و در عین حال بسیار ارزشمند است. بنا به همین دلیل نیز نگهداری از آن کار بسیار مهمی به حساب می‌آید. الماس یکی از باارزش‌ترین و بادوام‌ترین سنگ‌های قیمتی روی زمین است، اما اگر به درستی از آن‌ها مراقبت نشود، به راحتی آسیب می‌بینند.

در حفظ و نگهداری از الماس، باید به این نکات نیز توجه داشته باشید:

  • جواهرات الماس خود را جدا از جواهرات دیگر نگهداری کنید. این کار به جلوگیری از خراشیدگی سنگ‌های قیمتی یا فلزات دیگر کمک می‌کند.
  • جواهرات الماس خود را به طور مرتب با آب گرم و صابون تمیز کنید.
  • برای خشک کردن جواهرات الماسی، حتما از یک پارچه نرم و بدون پرز خشک کمک بگیرید.
  • آب داغ، شعله‌های آتش و سرمای شدید می‌تواند به الماس آسیب برساند.
  • زیورآلات الماس خود را هر شش ماه تا یک سال به صورت حرفه‌ای تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از افراد متخصص نیز کمک بگیرید.

به انتهای مطلب الماس چیست رسیدیم. در این مطلب تلاش کردیم تا شما را به صورت کامل و جامع با چیستی الماس، انواع آن، کاربردهای الماس و …  آشنا سازیم. این سنگ ارزشمند که امروزه به عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین سنگ‌های جهان شناخته می‌شود و محبوبیت بسیار زیادی نزد صنعتگران دارد.

منابع: wikipediasgl-labstutorchasegeologyforevermark

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *